Juni 2024

Sponsring i Sverige under 2023

Med glädje har vi läst rapporten ”Sponsring i Sverige under 2023” – den visar att sponsringsmarknaden i Sverige fortsatte växa under 2023 trots en allmän lågkonjunktur.

LÄS MER

April 20204

More SPACE generationsväxlar – internrekryterar ny vd

Nu genomgår bolaget en generationsväxling när grundaren Lars Odbjer lämnar vd-rollen. Ersättare blir Oscar Törnberg, partner och mångårig medarbetare.

 

LÄS MER

Februari 2024

Under förra året fattade mjukvaruföretaget SOTI beslutet att bli huvudpartner till 2024 IIHF Junior-VM som just gick av stapeln i Göteborg.

Hjärta och hjärna, passion och affärsmöjligheter – här får vi ta del av resonemangen bakom satsningen med partnerskapet.

LÄS MER

December 2023

Så stärker Eksjöhus varumärket genom orientering

För drygt ett år sedan valde Eksjöhus att teckna ett fyraårigt partneravtal med Svenska Orienteringsförbundet. När partnerskapets första år ska summeras, gläds hustillverkaren över ett stort inflöde av nyfikna besökare på deras webbplats, samt åt att deras logotype fått mer tv-exponering än förväntat.

LÄS MER

November 2023

Funderar du på att gå in i sponsorskap med någon rättighet?

Då har vi satt ihop några av våra tips som kan vara bra att ha med på vägen.

LÄS MER

September 2023

Konkurrensen tätnar – så blir långsiktigheten till fördel

Trots alla de utmaningar som präglat omvärld och ekonomi de senaste åren har sponsring varit en bransch som tagit för sig och vunnit mark. Med en omsättning på nio miljarder kronor är sponsringen större än tv och radio – tillsammans.

Av rapporten Pack Train industry Compass 2023 framgår det att långsiktighet i partnerskapen blivit mer och mer betydelsefullt för båda parter. 2017 uppgav 22 procent av de tillfrågade sponsorerna att långsiktighet var en avgörande framgångsfaktor. 2023 är motsvarande siffra 49 procent. Lägg därtill att sponsorerna tror att investeringarna i sponsring kommer att minska en aning de kommande 1 – 2 åren.

LÄS MER

Juni 2023

Eksjöhus och Orienteringsförbundet i partnerskap byggt på gemensamma värderingar

Svenska Orienteringsförbundet (SOFT) kallar skogen för sin arena. Eksjöhus säljer trähus med ursprung från de småländska skogarna. När parterna började diskutera förutsättningarna för ett partnerskap var vägen till en överenskommelse spikrak.

Respekt för miljön de verkar i, stort fokus på hållbarhet och långsiktighet. Däromkring kretsade diskussionerna som fick Eksjöhus och SOFT att inse hur mycket de hade gemensamt. Nu är partnerskapet inlett.

LÄS MER

April 2023

Från logosekunder till holistiskt partnerskap – så utvärderar du dina sponsorengagemang

Hur mäter man resultaten av att satsa på sponsring? Frågan är flitigt omdiskuterad och något allmänt antaget svar har hittills inte fått fäste. Men nu kan det vara på gång. Sida vid sida med Svenska Fotbollförbundet är den välmeriterade marknadsföraren Mats Rönne i full färd med att utveckla en metod för att mäta sponsorsamarbetens effekter.

LÄS MER

Mars 2023

Checklista sponsring/partnerskap

Det är en del att tänka på i processen innan man tar beslut om att gå in i ett partnerskap. Så klart är det både bra och härligt med beslut baserade på hjärta och mage, men vi har funderat på ett antal punkter som är värda att tänka på när man vill gå in i partnerskap med en rättighet.

 

LÄS MER

Februari 2023

Nya tillvägagångssätt för Gothenburg Horse Show efter ofrivillig paus

Först stod hästsjukdomen EHV-1 i vägen. Därefter berodde det på covid-19. Den 22 – 26 februari gör Gothenburg Horse Show efterlängtad comeback. För arrangören Got Event har den ofrivilliga pausen varit påfrestande, men också skapat utrymme för utveckling.

LÄS mer

Januari 2023

4 tydliga sponsringstrender när vi på More SPACE blickar framåt

Ännu tydligare fokus på CSR, färre men djupare sponsorskap, nya samarbetsformer samt betydligt positivare än vad somliga bedömare tror. Vi på More SPACE blickar in i 2023 och ser ett år fyllt av möjligheter för de rättigheter och företag som träffar rätt i sitt arbete med sponsring.

LÄS MER

Januari 2023

Västsveriges största byråallians växer – förvärvar spetsbolag inom sponsring

More Alliance – Västsveriges största byråallians inom kommunikationsområdet, fortsätter att växa. Från och med januari ingår sponsorföretaget More SPACE i gruppen, där man nu är totalt elva bolag.

More Alliance är Västsveriges största byråallians och består av elva bolag med spetskompetens inom bland annat kommunikation, varumärke, digital produktion, film, PR, content, events och inredningskoncept. Bolagen i gruppen har sammantaget cirka 300 aktiva kunder, där många jobbar med två eller flera av byråerna.

LÄS MER

December 2022

Tre tankar om varumärkesarbete och sponsring inför 2023

Ett årsskifte står för dörren, och som alltid är det svårt att slå fast vilka möjligheter och utmaningar som är att vänta. En del tyder på att 2023 blir ett prövande år, men till vilken grad och på vilket sätt är det ingen som säkert vet. Låt oss helt enkelt konstatera att vi är på väg in i en utmanande period och utifrån det reflektera över hur företag bör arbeta med sitt varumärke i utmanande tider.

LÄS MER

December 2022

Social hållbarhet och affärsnytta via sponsring

Att så många företag numera vill bidra till hållbarhet, jämställdhet och jämlikhet är något vi på More SPACE välkomnar och uppmuntrar. Samtidigt vill vi betona vikten av att våga reflektera över vilka resultat man åstadkommer över tid.

LÄS MER

November 2022

Optimera: ”För oss är det oerhört viktigt med den interna stoltheten som sponsringen ger”

Relationen mellan More SPACE och Optimera tog sin början 2017. Sedan dess har den riktstäckande bygghandelskedjan ingått partnerskap med såväl Skidskytteförbundet som Sweden Rock, samt programsponsring i Sveriges Television.

LÄS MER

Oktober 2022

More SPACE får ansvar för sponsringen av junior-VM i ishockey

More SPACE har fått förtroendet att sköta sponsorförsäljningen när Göteborg står värd för 2024 IIHF World Junior Championship. Till en början var tanken att 2021/2022 års upplaga av turneringen skulle äga rum i Sverige men efter att covid-19 framtvingat en rockad, spelades årets upplaga i Kanada, medan Göteborg och Sverige arrangerar mästerskapet 2023/2024. JVM spelas på Scandinavium och Frölundaborg mellan 26 december 2023 och 5 januari 2024.

Läs mer

September 2022

Fotbolls-EM 2022 väckte rekordstort engagemang – vilka blir möjligheterna framåt?

När Leah Williamsson, lagkapten för Englands damlandslag i fotboll, lyfte EM-bucklan på Wembley i somras gjorde hon det inför 87 192 åskådare. Publiksiffran är den högsta någonsin vid en EM-match – för både damer och herrar. Även de sändande tv-bolagen rapporterar om ett gigantiskt intresse. 

Läs mer

Augusti 2022

Nu är det partnerskap som gäller inom sponsring

Partnerskap är det som allt fler pratar om inom sponsring nu. Idag vill företag och organisationer få ut mer än exponering när de sponsrar, något som ställer krav på de som sitter hos förbund, klubbar och events, att presentera ett brett erbjudande till sina blivande partners.

Läs mer

Juni 2022

More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT

SVT Sport har skrivit avtal på minst tre års samarbete med sponsringsföretaget More SPACE, som får det exklusiva uppdraget att sälja sponsring till SVTs stora sportevenemang till och med december 2025. Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls SM för herrar, Junior VM i ishockey och Skidskytte-VM.

Läs mer

Maj 2022

Sweden Rock lockar entusiaster från industri- och byggbranschen

Den 8-11 juni arrangeras Skandinaviens största rockfestival – Sweden Rock. Här bjuds besökarna inte bara på rock, hårdrock och metal, utan även på upplevelser hos festivalens samarbetspartners. Festivalen har snabbt blivit ett populärt event att synas på för företag inom bland annat industri- bygg och försäljning.

Läs mer

April 2022

Företagen spelar en viktig roll för en jämställd idrott                               

Tidigare i år tillträdde Lise Klaveness rollen som ordförande för det norska fotbollsförbundet. Norge fick därmed sin första kvinna på posten och Klaveness är, tillsammans med flera andra kvinnor, en del av den positiva trend vi ser inom idrotten. På både nationell och internationell nivå börjar kvinnor ta större plats. Här i Sverige går att nämna Erika Grahm, Brynäs IF, som blev första kvinnliga sportchef för ett herrlag och Jenny Silfverstrand, vd för SHL. Dessa exempel visar på en tydlig trend inom idrotten, där damerna har tagit sin rättmätiga plats bredvid männen.

Läs mer

Mars 2022

Tips för en lyckad sponsring!

Genom ett lyckat sponsorskap kan företag stärka såväl sin affär som sitt varumärke. Men för det krävs både research, kreativitet och strategi. Vi listar våra bästa tips för dig som funderar på sponsring.

Läs mer

Januari 2022

Vad händer inom sponsring 2022?
– Fyra trender och en bubblare

Satsningar på såväl elitnivå som den breda verksamheten, nya sätt att interagera med de rättighetsinnehavare man sponsrar, attraktiva digitala produktioner och ökade krav på mätning. Det är några av trenderna vi på More SPACE ser kommer att påverka sponsringsbranschen 2022. Samtidigt ställer vi oss frågan om sponsring inom e-sport tar klivet till en ny kommersiell nivå.

 

Läs mer

För ytterligare information:

Daniel Svenberg, KAM/PARTNER
Mobil: +46 733 20 99 31
Mail: daniel.svenberg@morespace.se

Karin Dahl Pedersen, KAM
Mobil: 0703-85 21 50
Mail: karin.dahl.pedersen@morespace.se

Lars Odbjer, VD/PARTNER
Mobil:+46 733 20 99 00
Mail: lars.odbjer@morespace.se