Juni 2023
Svenska Orienteringsförbundet (SOFT) kallar skogen för sin arena. Eksjöhus säljer trähus med ursprung från de småländska skogarna. När parterna började diskutera förutsättningarna för ett partnerskap var vägen till en överenskommelse spikrak.
– Våra värderingar är snarlika, och vi vill nå ut till ungefär samma målgrupp, säger Anders Olsson, marknadsansvarig på Eksjöhus.
Respekt för miljön de verkar i, stort fokus på hållbarhet och långsiktighet. Däromkring kretsade diskussionerna som fick Eksjöhus och SOFT att inse hur mycket de hade gemensamt. Nu är partnerskapet inlett. Anders Olsson på Eksjöhus berättar att aktiveringen både är planerad och påbörjad, men betonar samtidigt att partnerskapet är i sin linda:
Befästa bilden av Eksjöhus
Drivkraften från Eksjöhus sida är tydlig. Primärt är målet att stärka varumärket. I högkonjunktur – när försäljningen går bra för nästan alla husföretag tror Anders Olsson att ett starkt varumärke spelar mindre roll. Men i tider likt de vi lever med just nu ser Eksjöhus en möjlighet att befästa bilden av sig som en stabil, pålitlig partner. Något de tror kommer leda till vunna marknadsandelar. Att partnerskapet leder till att Eksjöhus varumärke stärks är en viktig målsättning även för SOFT:
Vilken väg väljer du?
Utöver den värdegemenskap som satte tonen för partnerskapet ser de båda aktörerna tydliga likheter mellan sina respektive målgrupper. Såväl Olsson som Tanfara beskriver den genomsnittliga orienteraren som en välutbildad person med god ekonomi och hög medvetenhet i hållbarhetsfrågor. En schablonbild som överensstämmer bra med den potentielle Eksjöhuskunden.
Ett strategiskt vägval för Eksjöhus i ambitionen att nå fram till SOFT:s målgrupp har varit att kommunicera med begrepp orienterarna är väl bekanta med. Genom uttryck som ”Vilken väg väljer du?” har Eksjöhus försökt lyfta fram likheterna mellan orientering och den egna verksamheten. Hur väl de lyckas återstår att se. För Eksjöhus är det viktigt att lyssna på målgruppen, och anpassa sig längs med resans gång:
Vi på More SPACE är riktigt spända på att ta del av alla fantastiska resultat vi är säkra på att detta partnerskap kommer att leda till – och ser fram emot att följa upp artikeln med resultat och lärdomar lite längre fram.