Företagen spelar en viktig roll för en jämställd idrott                                                                                            

Tidigare i år tillträdde Lise Klaveness rollen som ordförande för det norska fotbollsförbundet. Norge fick därmed sin första kvinna på posten och Klaveness är, tillsammans med flera andra kvinnor, en del av den positiva trend vi ser inom idrotten. På både nationell och internationell nivå börjar kvinnor ta större plats. Här i Sverige går att nämna Erika Grahm, Brynäs IF, som blev första kvinnliga sportchef för ett herrlag och Jenny Silfverstrand, vd för SHL. Dessa exempel visar på en tydlig trend inom idrotten, där damerna har tagit sin rättmätiga plats bredvid männen.

Senaste tiden har flera publikrekord slagits på damfotbollsmatcher. Det senaste mötet mellan Barcelonas och Real Madrids damlag lockade rekordstor publik och tidigare i år skrev SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson, att intresset för damidrott äntligen sparkat i gång i form av nya stora Tv-avtal. Samtidigt kvarstår flera problem. Bland annat har en svensk debatt pågått sedan ett par veckor tillbaka, om hur regler och skattesystem snedfördelar sponsring i Sverige, vilket gynnar herrarna.

Fördelarna med en mer jämställd idrott är många. Med fler framstående och offentliga kvinnliga idrottare skapas fler förebilder för unga tjejer. En mer jämställd idrott hjälper oss därmed att bygga ett mer jämställt samhälle. Men det finns även fördelar för näringslivet. Genom sponsring kan företag bygga mer hållbara och jämställda varumärken, genom att finansiera cuper, tävlingar eller damlagens verksamhet rent generellt.

Men mer finns att begära från näringslivet. Eftersom en stor del av idrottens pengar kommer från enskilda företag kan dessa skapa och förstärka trender. Ett utökat samarbete mellan näringslivet och idrotten bidrar till att förverkliga den positiva trend vi ser inom damidrotten. Sponsring är så mycket mer än att bara öka sin exponering – det finns värden kopplade till idrott som kan förknippas med företag genom sponsring. På min arbetsplats brukar vi säga att sponsring stärker företagens affärer. Det behöver inte alltid ta formen av positiva resultat, utan lika mycket i vilka värden ett företag vill associeras med. Som sponsor av damidrott kan företag bidra till att bygga ett modernt och jämställt samhälle, och förknippas med de positiva värden som följer med det. En genomtänkt och långsiktig satsning på ett partnerskap inom sponsring ger positiva effekter på flera plan. Det gör det till ett svårslaget alternativ – både för näringslivet och för idrotten.

 


Daniel Svenberg
0733-209931
daniel.svenberg@morespace.se