Fotbolls-EM 2022 väckte rekordstort engagemang – vilka blir möjligheterna framåt?

När Leah Williamsson, lagkapten för Englands damlandslag i fotboll, lyfte EM-bucklan på Wembley i somras gjorde hon det inför 87 192 åskådare. Publiksiffran är den högsta någonsin vid en EM-match – för både damer och herrar. Även de sändande tv-bolagen rapporterar om ett gigantiskt intresse. På engelska BBC sågs finalmatchen av drygt 17 miljoner tv-tittare. På SVT var motsvarande siffra 1,2 miljoner. Rekordstort engagemang, men vilka blir möjligheterna framåt inom sponsring?

Europas två bästa fotbollslag i en 120 minuters batalj på Wembley. Ett engelskt landslag som genom att besegra Tyskland tog sin första mästerskapstitel på över 50 år. Så varför är det enorma engagemanget anmärkningsvärt? När Tyskland gick segrande ur finalen i samma turnering ett knappt decennium tidigare var publiksiffran 41 301. Inte ens hälften av rekordsiffran från den gångna sommaren, alltså. Slutsatserna efter succén är enkla: vi befinner oss i en mer jämställd idrottsepok som öppnar upp nya spännande möjligheter kring sponsringssamarbeten. 

Vad innebär EM-framgångarna för framtiden?

Vår bedömning är att sommarens EM-succé kommer att leda till flera bra saker framöver. Tjejer världen över nu drömma om en välavlönad idrottskarriär i världens blickfång. Rimligtvis kommer även förlegade idéer om kvinnor och elitidrott läggas till handlingarna en gång för alla. Den som uppfattade årets EM-upplaga som förvånansvärt underhållande kommer med stor sannolikhet ha en mer öppen inställning framöver. Utifrån detta är det spännande att fundera över hur stort engagemanget kommer att vara när svenska damlandslaget ger sig in i nästa stora mästerskapsäventyr, VM 2023.

Om vi förflyttar fokuset till sponsring och partnerskap, finns det flera spännande perspektiv att belysa. Den gamla ”sanningen” att damidrott inte väcker något engagemang har det blivit dags att kassera. Det troliga är att ökningen skett successivt, men det breda intresse som årets EM väckte får sägas rita om spelplanen ganska drastiskt. Alltså befinner vi oss i början av en ny tid, och det finns än så länge goda möjligheter för företag och organisationer att placera sitt varumärke i framkant. Att ta ställning för jämställdhet har alltid varit klokt, men när det gäller sponsring är det dessutom en underskattad affärsmöjlighet för närvarande.

Vi på More SPACE hjälper gärna alla som vill ta vara på denna möjlighet och hitta rätt partnerskap för just er!

Läs mer på www.morespace.se