Vi har sammanställt våra bästa tips till er som funderar på att börja arbeta med sponsring eller om ni redan kikar på olika sponsringsmöjligheter.
- Först och främst – att man ska göra det. DET är självklart i vår värld!
- Sätt tydliga mål tillsammans med rättighetsägaren.
- Involvera hela företaget! Sponsring är inte en bara en angelägenhet som rör marknadsavdelningen. Involvera ledning, HR, försäljning – ja så många avdelningar som möjligt.
- Säkerställ att alla inblandade är på det klara med vad partnerskapet ska uppnå.
- Tänk till på värderingar och se till att det finns en värdegemenskap mellan ditt företag, rättigheten och målgruppen
- Se till att bli en del av rättighetens kanaler så som sociala medier, nyhetsbrev och sajter för att på så sätt stärka relationen med rättighetens målgrupp.
- Avsätta pengar i till aktiveringen av sponsorskapet – det är när man använder sitt partnerskap som det ger resultat på allvar!
Glöm sen inte att lyfta fram glädjen med partnerskapet och skapa minnen tillsammans – både inom företaget och tillsammans med publiken till de olika evenemangen.
Vi har också tagit fram en djupare checklista för sponsring/partnerskap – den finns här: http://morespace.se/checklista-sponsring-partnerskap/
Vill du att vi utvecklar det här mer? Hör av dig till något av oss – du hittar våra kontaktuppgifter här: morespace.se/kontakt/