Februari 2024

Partnerskapet mellan SOTI och 2024 IIHF Junior-VM byggde på engagemang, strategi och struktur

Hjärta och hjärna, passion och affärsmöjligheter. Under förra året fattade mjukvaruföretaget SOTI beslutet att bli huvudpartner till 2024 IIHF Junior-VM som just gick av stapeln i Göteborg. I denna artikel får vi ta del av resonemangen bakom satsningen.

Kopplingen till ishockeyn är naturlig för det kanadensiska mjukvarubolaget, vars skandinaviska verksamhet utgår från Göteborg. Att SOTI beslöt sig att bli en del av årets JVM i ishockey handlar ytterst om faktorer som just passion, engagemang och positivt laddade känslor.

  • SOTI har sitt ursprung i Mississauga utanför Toronto, så hockey finns verkligen i blodet. Det finns flera uppenbara beröringspunkter mellan oss och turneringen, så det har känts väldigt naturligt för oss att vara delaktiga i det här spännande eventet, säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI.

SOTI är ett innovativt bolag och bygger sin framgång på driv, engagemang och framåtanda. Samtidigt är de angelägna om att upprätthålla en familjär känsla i företaget – där varje medarbetare ska känna sig hörd och uppskattad. Likheterna med ett välfungerande idrottslag är slående. Numera räcker det dock inte för SOTI att göra saker i en innovativ anda och med hög kvalitet. Arbetet ska också genomföras med hållbarhet i centrum.

  • Hållbarhetsfrågorna är såklart jätteviktiga, men vi har haft lite svårt att veta exakt hur vi ska approacha dem rent strategiskt. Eftersom vi är ett mjukvaruföretag har vi inga fysiska produkter, samtidigt bidrar våra produkter till att kundernas verksamheter blir mer hållbara, säger Stefan Spendrup.

Ett annat sätt att jobba med hållbarhet är att kroka arm och involvera sig med aktörer som kommit långt i sitt arbete. Utifrån detta resonemang var ett av SOTI:s krav för att bli partner till JVM, att turneringen hade ett ambitiöst och offensivt hållbarhetstänk. Stefan Spendrup återger att hållbarhetskonceptet JVM kunnat uppvisa, utgjort ett tungt argument bakom att SOTI valt att kliva in som huvudpartner.

Möjligheter till nya relationer

Utöver värderingar, känslor och passion behöver ett partnerskap gå att motivera ur affärssynpunkt. Genom sitt partnerskap med JVM har SOTI identifierat möjligheter att möta aktörer utanför den vanliga sfären, vilket öppnar upp för nya affärsmöjligheter och möjliggör affärer som annars inte hade varit möjliga. Huruvida så blir fallet återstår att se. SOTI kommer att utvärdera resultaten ur både ett kort- och långsiktigt perspektiv.

  • Vi får mängder av nya kontakter genom de nätverk vi blir en del av. I vår värld är det samtidigt så att en affärsrelation växer fram över tid, så det återstår att se. Men det finns andra parametrar att utvärdera på kort sikt, exempelvis trafik till vår sajt och hur stor effekt vi fått på olika aktiveringar i våra sociala medier, säger Stefan Spendrup.

Tydlig struktur, men med utrymme för idéer

SOTI menar att en förutsättning för ett framgångsrikt partnerskap att arrangören uppvisar tydlighet. Det har funnits en tydlig målbild, en konkret tidsplan, delmål och aktiviteter för att driva upp intresse i god tid före själva turneringen.

  • Samtidigt har vi känt att vi kunnat bidra med idéer. Det har funnits struktur, men utan att det varit för hård styrning, förklarar Stefan Spendrup.

Från More SPACE sida ser man med stor optimism fram emot att SOTI ska få skörda frukterna av sin investering – både vad gäller ökad varumärkeskännedom och nya affärer:

Vi var övertygade om att detta var en perfekt matchning redan från start. Det fanns så många olika delar i partnerskapet som stämde överens och tillsammans med SOTI:s stora engagemang och kreativitet blev samarbetet väldigt starkt. Jag skulle inte bli förvånad om de långsiktiga resultaten för SOTI överträffar deras förväntningar, säger Daniel Svenberg, Partner och KAM på More SPACE.