Februari 2024
Hjärta och hjärna, passion och affärsmöjligheter. Under förra året fattade mjukvaruföretaget SOTI beslutet att bli huvudpartner till 2024 IIHF Junior-VM som just gick av stapeln i Göteborg. I denna artikel får vi ta del av resonemangen bakom satsningen.
Kopplingen till ishockeyn är naturlig för det kanadensiska mjukvarubolaget, vars skandinaviska verksamhet utgår från Göteborg. Att SOTI beslöt sig att bli en del av årets JVM i ishockey handlar ytterst om faktorer som just passion, engagemang och positivt laddade känslor.
SOTI är ett innovativt bolag och bygger sin framgång på driv, engagemang och framåtanda. Samtidigt är de angelägna om att upprätthålla en familjär känsla i företaget – där varje medarbetare ska känna sig hörd och uppskattad. Likheterna med ett välfungerande idrottslag är slående. Numera räcker det dock inte för SOTI att göra saker i en innovativ anda och med hög kvalitet. Arbetet ska också genomföras med hållbarhet i centrum.
Ett annat sätt att jobba med hållbarhet är att kroka arm och involvera sig med aktörer som kommit långt i sitt arbete. Utifrån detta resonemang var ett av SOTI:s krav för att bli partner till JVM, att turneringen hade ett ambitiöst och offensivt hållbarhetstänk. Stefan Spendrup återger att hållbarhetskonceptet JVM kunnat uppvisa, utgjort ett tungt argument bakom att SOTI valt att kliva in som huvudpartner.
Möjligheter till nya relationer
Utöver värderingar, känslor och passion behöver ett partnerskap gå att motivera ur affärssynpunkt. Genom sitt partnerskap med JVM har SOTI identifierat möjligheter att möta aktörer utanför den vanliga sfären, vilket öppnar upp för nya affärsmöjligheter och möjliggör affärer som annars inte hade varit möjliga. Huruvida så blir fallet återstår att se. SOTI kommer att utvärdera resultaten ur både ett kort- och långsiktigt perspektiv.
Tydlig struktur, men med utrymme för idéer
SOTI menar att en förutsättning för ett framgångsrikt partnerskap att arrangören uppvisar tydlighet. Det har funnits en tydlig målbild, en konkret tidsplan, delmål och aktiviteter för att driva upp intresse i god tid före själva turneringen.
Från More SPACE sida ser man med stor optimism fram emot att SOTI ska få skörda frukterna av sin investering – både vad gäller ökad varumärkeskännedom och nya affärer:
Vi var övertygade om att detta var en perfekt matchning redan från start. Det fanns så många olika delar i partnerskapet som stämde överens och tillsammans med SOTI:s stora engagemang och kreativitet blev samarbetet väldigt starkt. Jag skulle inte bli förvånad om de långsiktiga resultaten för SOTI överträffar deras förväntningar, säger Daniel Svenberg, Partner och KAM på More SPACE.