5 Sponsringstrender att hålla koll på  2025

Så här en bit in i 2025 blir varumärken allt mer selektiva i hur de närmar sig sponsorskap, med ett ökat fokus på värde, autenticitet och framtidsinriktade strategier. För evenemangsarrangörer är det avgörande att hålla jämna steg med dessa föränderliga prioriteringar för att bygga långsiktiga och ömsesidigt fördelaktiga partnerskap.

Här är fem sponsringstrender att hålla koll på inför 2025.

  1. Hållbarhetsinitiativ och socialt arbete

Hållbarhet är inte längre bara ett modeord – det är en nödvändighet. Varumärken prioriterar alltmer samarbeten som överensstämmer med deras miljömål och söker evenemang som aktivt minskar sin klimatpåverkan. Från miljövänliga arenor till hållbara material – arrangörer måste visa sitt engagemang för gröna initiativ för att attrahera de främsta sponsorerna.

Varumärken letar allt oftare efter möjligheter att göra en positiv inverkan genom sina sponsorskap. Under 2025 kommer partnerskap som fokuserar på socialt ansvar – oavsett om det handlar om att stödja initiativ inom mångfald, jämlikhet och inkludering.

  1. Damidrotten fortsätter öka

Intresset för damidrott fortsätter växa nationellt och globalt med fler sändningar, större prispotter, fler sponsorer och växande publikintresse stärks sporten på alla nivåer, från gräsrotsrörelser till professionella ligor.

Varumärken som investerar i damidrott kan dra nytta av stark tillväxt och samtidigt koppla sitt budskap till jämställdhet, vilket engagerar en växande publik.

  1. AI-driven personalisering

I en tid av hyperpersonalisering vill sponsorer ha mer än bara varumärkesexponering – de vill ha skräddarsydda upplevelser. AI-drivna verktyg gör det möjligt för varumärken att skapa personliga aktiveringar, från anpassade deltagarupplevelser till realtidsfeedback. Arrangörer bör utforska hur AI kan användas för att skapa skräddarsydda upplevelser som engagerar specifika målgrupper och ger sponsorer en mer träffsäker och effektfull närvaro.

Varumärken förväntar sig nu detaljerad analys för att mäta effekten av sina sponsorskap. Realtidsdata om deltagarengagemang, varumärkesexponering och avkastning på investering (ROI) är avgörande för att påvisa värde. Evenemangsarrangörer bör investera i plattformar som kan samla in och rapportera dessa mätvärden, så att sponsorer får den insikt de behöver för att utvärdera sitt deltagande och fatta välgrundade beslut framåt.

  1. Hybridmodeller för ökad räckvidd

Även om fysiska evenemang gör en stark återkomst är hybridmodeller – som kombinerar live- och digitala komponenter – här för att stanna. Varumärken ser värdet i att nå en bredare publik utanför den fysiska platsen och engagera sig både med på plats-deltagare och virtuella åskådare via teknologier som VR, AR och NFT:er . Detta gör att sponsormoeller inom esport eller livestreaming blir allt mer utvecklade.

Arrangörer som smidigt kan integrera dessa två upplevelser kommer att vara mer attraktiva för sponsorer som vill maximera synlighet och engagemang.

  1. Autentisk berättande och långsiktiga partnerskap

Autenticitet har alltid varit viktigt, men nu ser vi är det ett krav snarare än en trend. Autenticitet driver engagemang och förtroende, vilket gör det möjligt för icke-endemiska varumärken att skapa meningsfulla relationer när de integreras på ett naturligt sätt i evenemangets kärnverksamhet eller fansens upplevelse.

Publiken genomskådar snabbt oäkta samarbeten, och företag går tillbaka till att fokusera mer på att bygga varumärkesrelationer som håller över tid istället för engångsaktiveringar eller korta engagemang.

Källa: TSG -5 Sponsorship trends to watch, Lumency – Global Sponsorship trends, The Sponsor – Sponsorship outlook 2025