Rivstart för samarbetet med Svenska Bilsportförbundet

Sedan 2019 samarbetar More SPACE med Svenska Bilsportförbundet, som representerar ett brett spektrum av svensk bilsport, från landslag och internationella stortävlingar, till virtuell bilsport och folkrace. Det är en sport som får pulsen att stiga och adrenalinet att rusa. Det är även en sport som är intressant för sponsorer, då intresset för Svensk Bilsport är stort i Sverige. ”Det är mycket hjärta och passion i bilsporten, få idrotter kan jämföra sig med det”, säger Peter Lindkvist, kommersiellt ansvarig på Svenska Bilsportförbundet.

Förbundet har över 100 000 medlemmar och uppskattningsvis finns det runt 1 miljon bilsportsintresserade i Sverige i dag.  Det är just passionen för sporten som är den gemensamma nämnaren för den breda målgruppen, enligt Peter Lindkvist.

Det är en köpstark och lojal målgrupp där vi hittar stora möjligheter att få till bra samarbeten med våra partners. Vi skräddarsyr upplägget utifrån varje enskild partners mål med sponsorskapet. Det tillsammans med vårt breda erbjudande av fartfyllda evenemang, tror vi är nyckeln till lyckade och långsiktiga partnerskap.

Svenska Bilsportförbundet erbjuder en spännande palett vid sponsring, med allt från attraktiva platser att synas på till aktiveringsytor, upplevelser och möjlighet att göra kundevents eller interna happenings. En av de största arenorna att synas på är i samband med SM-veckan, som sänds på SVT, medan en av de nyaste är SM i virtuell bilsport som hittills varit en stor succé. Finalen äger rum på ett fysiskt event och direktsänds med kommentatorer på förbundets egen tv-kanal – Svensk Bilsport-TV.

Stort inom industri- och byggsektorn

Genom samarbetet med More SPACE når Svenska Bilsportförbundet ut till fler potentiella sponsorer och på relativt kort tid har förbundet välkomnat fem nya varumärken in i bilsportfamiljen. ”More SPACE har bred förståelse för vårt förbund, våra grenar och de aktiva. De är väl insatta i hur man hittar rätt partners till oss. Det är ett väldigt lyckat samarbete”, säger Peter Lindkvist.”

Genom samarbetet signerades bland annat tre nya huvudsponsorer inom industri-och byggsektorn – Teng Tools, L.Brador och Skydda. Bilsportsintresserade är i större grad än svenskar generellt, intresserade av byggmaterial och verktyg, vilket gjort det till en lyckad matchning. ”Bilsporten med dess medlemmar och utövare är en målgrupp som ligger oss varmt om hjärtat. Förutom den faktiska användningen av våra produkter så ser vi att bilsport är en miljö vi vill vara en del av. Det finns många kontaktytor och värden kring bilsporten och Svensk Bilsport som vi vet kommer att stärka våra varumärken mot de målgrupper som är viktiga för oss”, säger Jonas Peterson, VD på Skydda Group.

Skidskytteförbundets förlängda arm

More SPACE hade under drygt 10 år ett väl fungerande samarbete med Skidskytteförbundet. Samarbetet var en bidragande faktor till den starka position som Skidskytteförbundet har idag. En bred partnerstruktur har via More SPACE arbete byggts upp och de ekonomiska förutsättningarna det innebär har i sin tur skapat möjligheter att förstärka förbundets organisation. Resultatet ser vi på arenorna där man står starkare än någonsin med en fantastisk bredd på toppen. Positionen som ett av Sveriges populäraste landslag förstärks ytterligare och skapar goda förutsättningar för fortsatt framgång, såväl ekonomiskt som sportsligt.

Samarbetet var utformat på ett sådant sätt att More SPACE agerade som förbundets förlängda arm ut mot marknaden och tog hand om en stor del av säljarbetet. Slutlig paketering och kundanpassade lösningar sattes ihop tillsammans med förbundet. På så vis kunde vi nå målet – det för alla parter lönsamma partnerskapet.

“More SPACE jobbar långsiktigt och kan kunden bäst. Hela deras organisation jobbar med marknadskontakter på heltid. Alla har ett stort nätverk och träffar hela tiden potentiella partners. Att de är insatt i kundens marknadsplan, mål och målgrupper gör att de kan matcha ihop vår produkt med rätt företag” säger Skidskyttelandslagets marknadschef Håkan Blidberg.