För drygt ett år sedan valde Eksjöhus att teckna ett fyraårigt partneravtal med Svenska Orienteringsförbundet. När partnerskapets första år ska summeras, gläds hustillverkaren över ett stort inflöde av nyfikna besökare på deras webbplats, samt åt att deras logotype fått mer tv-exponering än förväntat.

Eksjöhus hade förstås identifierat ett antal målsättningar och önskade resultat när de beslöt sig för att bli partner till Orienteringsförbundet. Samtidigt var de måna om att låta samarbetet – och dess resultat, växa fram gradvis genom flexibilitet, dialog och kontinuerligt lärande. Till en början var det viktigaste för Eksjöhus att de delade grundvärderingar med sin nya samarbetspartner och att magkänslan var god. När det nu blivit dags att summera partnerskapets första år säger Anders Olsson, marknadsansvarig på Eksjöhus, så här:

  • I ärlighetens namn har resultaten varit över förväntan på flera plan. Inledningsvis har vi lagt stort fokus på att etablera vårt varumärke bland orienterarna och där har vi fått tydliga signaler om att vi lyckats väldigt bra.

En viktig del av partnerskapet är orienteringssatsningen ”Hitta ut”. Ett projekt med syfte att visa människor vägen ut till skog och mark, genom orienteringskartor som finns tillgängliga över hela landet, mellan april och oktober. Eksjöhus är synliga på kartorna, men också i den app som används i projektet. I april 2023, lagom tills att årets ”Hitta ut-säsong” inleddes, noterade Eksjöhus en betydande ökning i antalet besökare på sin hemsida.

  • Vi fick ungefär 200 nya besökare på sajten varje dag. När vi analyserade siffrorna närmare kunde vi konstatera att besökarna kom från Orienteringsförbundets kanaler, berättar Anders Olsson.

Vidare kunde Eksjöhus marknadsansvarige klargöra att besökarna inte hade klickat sig in på hemsidan av misstag. Det var helt enkelt människor som var nyfikna på att läsa mer om Eksjöhus – och även om företaget inser att de flesta av besökarna kanske inte kommer att inleda ett husbygge precis just nu – gläds man över den ökade varumärkeskännedomen. Ett annat resultat som landat positivt hos Eksjöhus, är logotypexponeringen de haft i tv – totalt tre timmar. En mycket bra siffra enligt Anders Olsson, sett till antalet tävlingar som genomförts under året.

Svenska Orienteringsförbundets marknads- och försäljningschef Fredrik Tanfara ser tillbaka på ett framgångsrikt år för Svensk Orientering. Något han tycker är mycket positivt, både för idrotten och Eksjöhus:

  • Vi har haft fina framgångar för våra landslag och har nu två nomineringar till Idrottsgalan. Att orienteringen dessutom utsågs till årets mest hållbara idrott innebär att vi inte bara har en bred, utan också en framgångsrik exponeringsplatta. Mitt mål är att Eksjöhus ska bli synonymt med orienteringens framgångar, säger Fredrik Tanfara.

Möjligheterna är många och mycket tid återstår
Partnerskapet är naturligtvis mer än bara exponering. Nyligen agerade Anders Olsson prisutdelare i samband med Svenska Orienteringsförbundets satsning ”Hitta ut”. Dessutom skickar förbundet ut tre olika sorters nyhetsbrev, totalt 23 utskick om året, till bland annat medlemmar och föreningar inom orienteringen. I samtliga dessa nyhetsbrev har Eksjöhus möjlighet att berätta historien om sig själva, sina värderingar och produkter.

Fredrik Tanfara lyfter fram kombinationen av bredd och spets, och berättar att partnerskapet består av så många delar att det finns alla möjligheter för Eksjöhus att nå ut med sitt budskap. Inte minst med tanke på långsiktigheten i partnerskapet. Samtidigt betonar Fredrik Tanfara att orienteringssverige består av en målgrupp som är ganska lätt att ringa in och förstå, utifrån exempelvis demografi, yrkeskategori och utbildning. Något han menar underlättar analysarbetet för den som vill ta fram budskap anpassade efter målgruppen.

  • Våra medlemmar är dessutom måna om att ta del av det vi kommunicerar till dem, vilket vi ser på öppningsfrekvensen i våra nyhetsbrev. Tänker man bara till i sitt budskap kan man verkligen nå fram, och det tycker jag att Eksjöhus har gjort bra. De har varit kloka och fokuserat mycket på varumärket:
  • Jag och Anders noterade tidigt hur många gemensamma nämnare det finns mellan Eksjöhus och orienteringen. Vid det här laget är jag ganska säker på att likheterna är uppenbara även för våra medlemmar.

More SPACE gläds över att första året blivit så lyckat för Eksjöhus och Svenska Orienteringsförbundet. Det ska bli riktigt intressant att fortsätta följa deras partnerskap.

  • Resultaten för Eksjöhus och Svenska Orienteringsförbundet gör oss än mer övertygade om att gemensamma värderingar är en fantastiskt stark grund att stå på, avslutar Daniel Svenberg, KAM och partner på More SPACE.